Kognitív Pszichológia

Mostanában gyakran letört vagy? Nem jönnek össze a dolgok és sok a stressz? Talán úgy érzed, hogy kezdesz szétesni és nem vagy képes kontrollálni a helyzeted?

A kognitív viselkedésterápiás megközelítés lényege, hogy az emberek szemléletmódja és hiedelmei alapvetően meghatározzák az érzelmi reakcióikat és a viselkedésüket. Ez azt jelenti, hogy ugyanannak az eseménynek különböző jelentése lehet az egyes emberek számára. A kognitív terápia filozófiai gyökerei az ókori sztoikus filozófusokig vezethetők vissza: "Az embert nem maguk a dolgok, hanem az a mód zavarja meg, ahogyan a dolgokat látja".

A különböző félreértések esetén zavart szenved az információfeldolgozás, és így az események és történések tévedéseken alapuló, félreértelmezett jelentést nyernek. Ennek következményeként alakulnak ki a különböző negatív érzelmi állapotok. 

Az ilyen stresszes és negatív állapotokban az egyén már egy kisebb kudarcot is saját értéktelensége bizonyítékaként értelmezhet. 

A kognitív viselkedésterapeuták abban segítik klienseiket, hogy felismerjék és megváltoztassák az információhiányból fakadó, tévedésekre alapuló gondolkodási folyamataikat.

Ennek első lépése, hogy felismerjék azokat a gyakran visszatérő negatív automatikus gondolatokat, melyek a legkülönbözőbb szituációkban megjelennek, és minduntalan negatív érzelmeket eredményeznek. 

Az információfeldolgozás zavara az ún. "kognitív torzításokban" is megnyilvánul. Ilyen pl. a "minden vagy semmi típusú gondolkodás", amikor is a személy szélsőséges, fekete-fehér kategóriákban gondolkodik (pl. "ha ma nem hívott fel a barátnőm, akkor nem is vagyok fontos neki"). A terápia célja ezeknek a téves és nem reális gondolatoknak, valamint az ezek mélyén húzódó téves vélekedéseknek, hiedelmeknek a felismerése és megváltoztatása. Ebben a folyamatban, és egyben saját javulásában is, a kliensnek aktív, együttműködő szerepe elengedhetetlen.

Bár a kognitív viselkedésterápia elsősorban a jelenre, az aktuális problémákra fókuszál, annak a megértésére is hangsúlyt helyez, hogy hogyan és miért alakultak ki a tévedés alapú gondolatok, valamint, hogy milyen tényezők tartják fenn a félreértelmezéseket. A torzítások és félreértelmezések azonosítása, korrekciója és reálisabb helyzetértelmezés kialakítása a pszichés problémák jelentős csökkenéséhez vezet.

A kiindulópont a pszichológiai konzulens és a kliens közötti szakértői beszélgetés, melyben megismerjük azt, hogy a kliens hogyan látja önmagát, a világot és a jövőjét. Ezt követően a kliens megfigyeli a különböző helyzetekben keletkező, érzéseit, gondolatait, majd megtanulja elkülöníteni a téves és rosszul működő beállítódásait. Logikailag felülvizsgálja irracionális hiedelmeit és ütközteti azokat a valóság reális elemeivel. Megtanulja a hatékony és reális információfeldolgozást, valamint képessé válik negatív gondolatainak kontrollálására miközben a történések egységes szemléletére törekszik.


A kognitív viselkedésterápia ma már elismerten az egyik legfontosabb pszichológiai kezelési forma a tévedésekre alapuló gondolkodásmód feltárásában és megváltoztatásában.

Konzultációs Időpont Kérése

A fentiekben megadott adatok alapján felvesszük Önnel a kapcsolatot időpont egyeztetése céljából. Időpontfoglalását a konzultációs központhoz tartozó 06-30-658-7912-es mobiltelefonszámon is kezdeményezheti.

Kedves Klienseink! Foglalt időpontjukat módosítani, lemondani a 06-30-658-7912-es mobiltelefonszámon, vagy emailben, az egysegszemlelet@gmail.com címen tudják.

Forduljon hozzánk bizalommal!