Krízisintervenciós Tanácsadás 

Az egészséges ember életében is adódnak krízisek. A krízis fordulópontot jelent, se átlépni, se kikerülni nem lehet. A krízis külső események hatására kialakult, lélektanilag kritikus állapot. 

A krízis olyan feszült, fájdalmas állapot, amely a veszteség, a fenyegetettség elővételezését, a kilátástalanság és elveszettség érzését okozza. A krízishelyzetek magukban hordozzák a megújulás, a pozitív irányú változás lehetőségét, de a rombolás, a sérülés, a negatív irányban történő változás lehetőségét is. 

A krízisintervenció specifikus beavatkozás, mely a krízis oldásán túl a háttértényezők felderítésével igyekszik a személyiség korábbinál fejlettebb szintű integrációját előmozdítani. A krízishelyzet megoldásán kívül a problémamegoldó stratégiák fejlesztése is cél. A krízisintervenció felkészít a hasonló, jövőbeli szituációkkal való sikeres megküzdésre. 

Az egészséges, ép lelkű ember is nap mint nap kerülhet nehéz helyzetbe. A személyiség védekezik, (én-védő mechanizmusok) a lelki és testi erők, energiák kimerülhetnek, és átmenetileg kóros tünetek léphetnek fel.

A pszichológiai konzulensnek tisztában kell lennie a krízis által okozott lélektani állapottal, valamint az arra utaló tünet együttesekkel. A krízishelyzetben az egyén nagy feszültség alatt van, és közvetett vagy közvetlen módon veszélyben is lehet.

A krízis tünetei:

  1. Depresszió, szorongás apátia

  2. Alvászavar

  3. Alkohol és drogfogyasztás, evészavar

  4. Alkalmazkodási zavar, kapcsolati élet zavarai, impulzus kontroll zavara

  5. Krónikus fáradtság szindróma, tanulási-, figyelemzavar

  6. Kiégési szindróma (burn-out)

  7. A krízis helyzet maga

Ezek a tünetek figyelmeztetnek, a krízis kialakulásának lehetőségére. Ezekre fel kell figyelni, és minden lehetséges eszközzel elhárítani a krízis kialakulását. A krízis kialakulását tekintve egy olyan folyamat, amely több szakaszra bontható, minden szakaszban van lehetőség a megoldásra.

A krízis állapot szakaszai: 

Készenléti szakasz - Küzdelem - Kapkodás - Összeomlás - Kikerülés 

Krízist kiváltó okok, helyzetek:

A krízist általában valami előidézi, okozza,

-Normatív krízis (énidentitás) 

-Akcidentális (járulékos) krízis - normatív krízis + egyéb életciklusos krízis

-Traumatikus krízis (kapcsolati konfliktusok, személyek, tárgyak, képességek elvesztése)

-Fejlődést elősegítő krízis

-Fejlődést gátló , blokkoló krízis

A tünetek és a krízis helyzetet kiváltó okok együttes megjelenése esetén, ha a krízis már kialakult, azonnali beavatkozásra van szükség. Ebben az esetben fontos az időfaktor, vagyis a gyors beavatkozás az intervenció.

A krízisintervenció hatékony és gyors beavatkozás. Minden szükséges intézkedést, beavatkozást tartalmaz a szociális és pszichés állapot javítására. A személyiség ekkor eléggé befolyásolható. Vigyázni kell a tanácsadással, a döntéseket nem a segítőnek kell meghoznia. A tanácsadást krízishelyzetben, szakemberre kell bíznunk.

Célja: a veszélyhelyzet elhárítása, a lelki egyensúly visszaállítása.

Lényege azaz elv, miszerint a krízis kialakulásához vezető probléma megoldása, megoldja magát a krízisállapotot is. Ezért a krízisintervenció a problémára koncentrál.

A krízisintervenció folyamata, lépései: 

Mindig problémára fókuszáltan tervezünk. A kliensnek tudnia szükséges, hogy képes önállóan boldogulni, csak átmenetileg került bajba, de egy kis segítséggel el tud jutni a megfelelő megoldáshoz. Rendkívül fontos az ideiglenes megnyugvás megtalálása és a feszültségcsökkentés. Ezenkívül szükséges a közvetlen katasztrófa elhárítása, támasz nyújtása, az érzelmi realitás megőrzése és képviselete. 

Az aktív beavatkozás során fontos az akcióirányultság, a beszűkülés tágítása, kapcsolat kialakítása, egyéb fontos személyek, értékek figyelembe vétele, a bénult tehetetlen egyén "mozgásba hozása".


Az együttérzés sokkal nagyobb és nemesebb dolog, mint a sajnálat. A sajnálat gyökere a félelemben van, egyfajta elutasítás, leereszkedés és néha önelégültség is. "Milyen jó, hogy nem velem történik!" Amikor a félelmed valaki másnak a fájdalmát érinti, akkor sajnálattá válik, mikor a szereteted érinti más fájdalmát, akkor együttérzéssé válik. Ahhoz, hogy együttérzést gyakorolhassunk, tudnunk kell: minden lény egyforma és hasonló módon szenved. Tisztelni kell azokat, akik szenvednek, és tudni, hogy semmivel sem vagyunk magasabb rendűek a többi embernél. 

Sogyal Rinpoche: Napról napra - A tibeti buddhista hagyomány gondolatai életről és halálról

Konzultációs Időpont Kérése

A fentiekben megadott adatok alapján felvesszük Önnel a kapcsolatot időpont egyeztetése céljából. Időpontfoglalását a konzultációs központhoz tartozó 06-30-658-7912-es mobiltelefonszámon is kezdeményezheti.

Kedves Klienseink! Foglalt időpontjukat módosítani, lemondani a 06-30-658-7912-es mobiltelefonszámon, vagy emailben, az egysegszemlelet@gmail.com címen tudják.

Forduljon hozzánk bizalommal!